Thursday, August 3

Hati Yang Damai

Selama tiga malam aku cuba menyelami apa yang diinginkan oleh mereka. Apa yang mereka cari. Kedamaian? kepuasan? Keseronokan? Dan apa apa lagi?????
Sememangnya aku tidak faham. Apakah berjaga malam itu mendamaikan? kalau untuk mengabdikan diri pada Allah... Ya. aku berani katakan, ya. tapi kalau untuk menari, minum arak, berzina, ... ah . Tidak mungkin.
Bukan kedamaian tapi kehancuran. Bukan keseronokan tapi kegilaan. Itulah jadinya kalau manusia itu sudah tidak mengenal diri mereka. Kalau manusia itu tidak mengetahui untuk apa mereka dijadikan.
Tidakkah kita hairan tatkala melihat ramainya manusia mampu menari hingga kesubuh namun berasa berat untuk sujud hanya seketika kepada pencipta. Tidakkah kita hairan melihat betapa manusia menganggap sujud seketika kepada tuhan merugikan masa namun dalam masa yang sama berembun sambil berbual kosong. Tidakkah kita hairan melihat bagaimana rakusnya manusia mencari harta dunia namun tidak pernah ingat untuk mencari bekalan di akhirat nanti?
Tidakkah kita pernah tertanya apakah jawapan yang mampu kita berikan sekiranya kita di soal di hadapan Allah tentang kealpaan, kemalasan dan kebiadapan kita terhadap NYA? Apa jawapan kita????????????????????

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template