Wednesday, February 14

USAH DITANGISI MASA YANG BERLALU

- Peristiwa yang memalukan @ menyedihkan jangan diingati
- Fokus kehidupan kita adalah untuk hari mendatang

Sebagaimana kata-kata Ben Sweeetland dalam bukunya “ Saya pasti” bahawa kehidupan ini adalah proses menyelesaikan masalah. Selagi kita bernyawa, selagi kita hidup maka kita akan berhadapan dengan masalah. Cuma apa yang membezakan kita hanyalah tahap masalah yang dihadapi dan cara kita mengangani masalah yang dihadapi.

Apabila kita berjaya menyelesaikan masalah itu bermakna kita berjaya melepasi satu halangan untuk menghadapi halangan yang lain. Kita sepatutnya bersyukur dan bergembira kerana halangan itu dapat kita atasi. Seorang yang berlari sejauh 5 kilometer mungkin berhadapan dengan cabaran dari mindanya untuk menamatkan larian itu sebelum sampai ke garisan penamat. Sekiranya dia terus berusaha sehingga berjaya pasti beliau akan merasa satu kepuasan dan keseronokan setelah usahanya itu berjaya.

Kehidupan kita ini seharusnya diharungi dengan perasaan seronok. Segala apa yang mengecewakan kita pada masa lalu seharusnya dijadikan sebagai panduan dan rangsangan untuk kita membina sebuah kecemerlangan. Kita mesti terus meningkat / maju. Perjalanan kita adalah menuju kehadapan. Apa yang ditinggalkan dibelakang itu tidak perlu diratapi kerana kita sudah tidak mempunyai masa untuk meratapinya.

Hidup ini adalah satu perjalanan. Kehidupan kita didunia ini bukanlah satu destinasi. Bila kita mengatakan bahawa kehidupan ini adalah satu perjalanan maka kita mesti mempersiapkan perjalanan ini dengan bekalan yang secukupnya. Ingatlah bahawa semua orang sedang mengharungi perjalanan. Sedetik masa kita gunakan untuk kita meratapi masa lalu boleh menyebabkan kita ketinggalan beberapa tangga kejayaan berbanding orang lain.

Tidak dinafikan bahawa perasaan semula jadi kita akan merasai suka, duka, sedih, pilu, marah dan sebagainya. Apa yang telah berlalu itu biarkanlah berlalu cuma bagi kita ialah untuk menjadikannya iktibar atau neraca timbangan untuk membuat keputusan bagi hari mendatang. Teruskanlah perjalanan kita menuju kehadapan bukannya memberhentikannya dengan melihat apa yang telah kita tinggalkannya dibelakang. Biarkan sejarah menjadi pedoman untuk kita terus maju.

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template