Tuesday, October 17

Melayu = Cincai

Bercakap soal Melayu sememangnya tidak akan berkesudahan. Berbagai program dilaksanakan samada oleh pihak kerajaan, swasta bahkan pihak pembangkang untuk menaikkan martabat Melayu dan merubah paradigma mereka dilihat seolah-olah tidak mencapai hasil yang diharapkan. Melayu semakin layu. dalam bidang ekonomi, kita jauh ketinggalan daripada bangsa lain walau di bumi sendiri. Pendidikan.... pun sama. Lihatlah di universiti-universiti tempatan negara kita, kebanyakan pelajar Melayu asyik dengan angan-angan, cinta dan hiburan yang tak berkesudahan. Pelajaran... bila diberi penugasan hasilnya ala kadar sahaja ataupun langsung tak buat.
Di pusat serenti, kita juara. Kaki lepak, kita juara. Mat rempit, kita juara.
Sememangnya jika nak bicara keburukan bangsa kita sendiri memang banyak. kali ini saya ingin menulis bukan bertujuan untuk menjatuhkan martabat dan maruah bangsa. Sebaliknya saya ingin melihat agar bangsa saya maju dan dapat menguasai negara kita sepenuhnya.
Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud " Sesungguhnya Allah menyukai seorang hamba jika ia melakukan pekerjaan maka dilakukan dengan penuh kesungguhan" Malangnya ajaran suci baginda ini jika diperhatikan dengan teliti maka kita akan dapati bahawa bangsa lain yang mengamalkannya. Melayu... masih lagi cincai. Lantaran itu kita dapati bahawa bangsa lain lebih maju daripada kita. ini disebabkan mereka memegang kunci kejayaan. Kuncinya telah diberikan oleh baginda Rasulullah namun kita dublicatkan dan terus serahkan kepada orang lain. sepatutnyya kita yang memegang kunci itu dan kita yang membuka pintunya namun apa yang menyedihkan kita masih tidak sedar dna masih leka dengan apa yang kita ada.
Sebagai contoh, lihat saja sikap bangsa kita yang berniaga. Lihat raut wajah bangsa kita berbanding bangsa lain. kalau dibuat stastistik tentang senyuman saya rasa bangsa kita mungkin mengamalkan senyuman tidak sampai 10%. Mana perginya ajaran Islam yang menyatakan "SEyuman itu adalah sedekah". Layanan... tentu saja amat memilukan. Kebersihan... pun sama. lihatlah warung-warung milik bangsa kita. Restora-restoran. rumah, bilik kereta, dan persekitaran. Amat kotor sedangkan Nabi berpesan " Kebersihan separuh daripada iman"
Sebenarnya jauh dilubuk hati saya ingin membantu bangsa sendiri sebaik mungkin. Namun bila bangsa sendiri terus alpa bahkan bertindak melakukan perkara yang menyakitkan hati maka saya terasa begitu tawar hati. Pun begitu... iman yang tipis ini terus memujuk agar terus membantu. Sebagai contoh, saya rasa ramai dikalangan kita yang mengalaminya... Jika kita kepusat servis kereta maka kita akan dapati "Melayu" amat berbeza dengan kaum cina. Dua minggu lepas saya telah pergi kekedai "Melayu" untuk servis aircond. Katanya ada kebocoran yang saya terpaksa membayar RM 615 untuk memabaik puih masalah yang dihadapi. Setelah selesai saya dapati kaset, jam, alat kawalan aircond rosak Bila saya komplain si "Melayu" tu jawab itu masalah lama, tuan kereta dahulu. Saya cakap saya first owner akhirnya si "Melayu"tu tengok lah juga dengan terpaksa. Tak sampai lima belas minit dia bagi tahu" Bang tak boleh buat apa le" Aduh ! terkedu saya. kalau saya bawa ke kedai cina saya rasa masalah ini tak akan berlaku dan kalau berlakupun ia akan membetulkannya walaupun dalam keadaan tidak sedar dia mengenakan cas yang lain. Semalam saya tuka minyak hitam... Belumpun sempat minyak yang lama habis menitis, terusnya ditutup dan diisi minya hitam yang baru. Inilah sikap Melayu kerja cincai. Bukan sekali dua dah lebih dari tujuh kali saya mengalami perkara ini di kedai milik melayu yang berbeza.
bagaimana lagi harus kita cakap...
wahai bangsaku..
Wahai Orang-orang Melayu
selagi kita kerja secara Cincai
Selagi itu kita tidak akan maju
Selagi itu kita tidak mampu menandingi bangsa lain
Lanrtaran itu
Sedarlah
ubahlah Sikap kita semua
Semoga Melayu terus Unggul!
Melayu + Cincai = Kita Tinggalkan
Melayu + Tekun dan Bertaqwa = Kita Amalkan

1 comments:

Anonymous said...

teruskan luahan hati...

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template